ikon i stron internetowych w kulkach

Szanowni Państwo!

Dyrektorzy wszelkiego typu szkół zostali zobowiązani  przez Ministra Edukacji Narodowej do organizacji nauczania na odległość. Nauczyciele tę formę zajęć prowadzą od poniedziałku 16 marca 2020. Na stronach MEN oraz Śląskiego Kuratorium Oświaty systematycznie ukazują się kolejne informacje dotyczące realizacji obowiązku szkolnego oraz podstawy programowej w tych trudnych czasach.

Zespół Szkolno –Przedszkolny nr 8 w Gliwicach do zdalnego nauczania wykorzystuje przede wszystkim:

  • dziennik elektroniczny (kontakt z wykorzystaniem adresów e-mailowych rodziców
    i uczniów) – z tej formy korzystają głównie nauczyciele wychowania przedszkolnego i nauczyciele z klas 1-3, uczący w klasach 4-8 tym kanałem przede wszystkim przekazują informacje rodzicom i uczniom,
  • poszczególni nauczyciele wykorzystują też inne komunikatory czy zdalne platformy, informując o tym bezpośrednio zarówno rodziców, jak i uczniów, np. Wsip net, Classroom, zakładka na stronie szkoły „ Zdalne nauczanie”( głównie dla klas I-IV)
  • Większość z tych nośników elektronicznej komunikacji jest znana uczniom i rodzicom, gdyż były wykorzystywane już wcześniej.

Od dnia 25.03.2020 rozpoczynamy realizację podstawy programowej w formie kształcenia na odległość.

Zgodnie z zaleceniem MEN skierowanym do szkół prosimy o wzięcie pod uwagę poniższych  zaleceń:

  1. Apelujemy, by uważnie czytać wiadomości przesyłane przez dziennik elektroniczny, wiadomości mailowe oraz instrukcje załączone w systemach wykorzystywanych do zdalnego nauczania. Często znajdą tam Państwo dodatkowe informacje od nauczycieli na temat pracy zdalnej uczniów, np. termin wykonania danej pracy. Nauczyciel nie zawsze ma możliwość bezpośredniego skontaktowania się z uczniem. Nie wszyscy uczniowie udostępnili swoje adresy e-mailowe, również i z tego powodu, że nie wszyscy je posiadają i nie tylko wiek dziecka odgrywa tu rolę. Rodzice w związku
    z tym muszą wziąć na siebie kwestie wsparcia informacyjnego dla dziecka, szczególnie w klasach młodszych.
  2. Zajęcia będą prowadzone według obowiązującego wcześniej planu, co oznacza, że nauczyciele będą kontaktować się z uczniami w dniu, w którym powinny odbywać się dane zajęcia lekcyjne ( lub w inny ustalony wcześniej z uczniami sposób).
  3. Podczas kształcenia na odległość ma zastosowanie nowy system oceniania dostosowany do nowego sposobu kształcenia. Oznacza to, że nauczyciele będą dokonywać oceny głównie za aktywność, prace wykonane na platformach edukacyjnych, ćwiczenia i prace pisemne wykonane przez uczniów w domu.
  4. Należy uczulać dzieci na terminy realizacji zadań do wykonania, jeżeli nauczyciel nie podał takiej informacji, należy przesłać do niego zapytanie w tej kwestii.
  5. Istotnym jest, by wdrażać dzieci do obowiązkowości i systematyczności, by nie narastały zaległości i by dziecko nie pozostało na ostatnią chwilę przed powrotem do szkoły z nawałem niewykonanych zadań. Proszę kontrolować, czy jeśli nauczyciel o to poprosił, dzieci odesłały wykonane zadania, czy pracowały z materiałem przesłanym przez nauczyciela, czy wchodzą na platformę zdalnego nauczania. Proszę rozsądnie zarządzać czasem spędzanym przez dziecko na nauce i rozrywce. Zaplanować czas w obu tych sferach. Po ok. 40 minutach pracy powinna nastąpić przerwa. Naukę można rozplanować na dłuższy okres czasu. Proszę pamiętać, aby nie przeciążać dziecka zbyt dużą liczbą zadań i nauki na raz. Nauczyciele też będą mieli to na względzie. Im młodsze dziecko, tym większą potrzebę ruchu posiada, toteż bardzo ważne, by mogło zmieniać formy aktywności.   
  • Ważna jest też dbałość o miejsce dziecka do pracy. Powinno być ciche, w miarę możliwości odizolowane od źródeł hałasu, z odpowiednim wyposażeniem (biurko lub stolik i krzesło dostosowane do wzrostu dziecka, odpowiednie oświetlenie, porządek na stoliku i wokół niego, ograniczenie bodźców zakłócających w zasięgu wzroku – zabawki, telewizor, telefon komórkowy, zwierzęta domowe itd.). Również dbałość
    o pozytywną atmosferę i właściwe podejście dziecka do nauki da szansę osiągniecia oczekiwanych, pozytywnych efektów. Nie chcemy, aby dzieci poprzez nadmiar pracy oraz zmuszanie ich do wykonywania zadań zniechęciły się do nabywania wiedzy 
    w ogóle.
  • W miarę możliwości można korzystać z różnych alternatywnych form nauki – gier, zabaw edukacyjnych, planszówek, nauki przez zabawę. Każda forma nabywania
    i utrwalania wiedzy jest dla dzieci obecnie wskazana.
  • Zapraszamy do korzystania z możliwości kontaktu z nauczycielami, pedagogami szkolnymi, dyrekcją – poprzez maila, dziennik elektroniczny.
  • Obecny czas jest dla nas wszystkich bardzo trudny, a dla młodego pokolenia często bardzo niezrozumiały. To Państwo najczęściej tłumaczą dzieciom aktualną sytuację. Wszyscy liczymy na to, że stosując odpowiednie środki prewencji, możemy uchronić się od zakażenia koronawirusem. Proszę pamiętać o zasadach higieny i przypominać
    o nich dzieciom (mycie rąk, zakrywanie ust przy kichaniu i kaszlu, stosowanie jednorazowych środków higienicznych, unikanie kontaktu z grupami osób).
  • Przypominajmy też dzieciom, a przy okazji i sobie, o zasadach bezpiecznego funkcjonowania w sieci:
    • korzystaj z oprogramowania antywirusowego,
    • otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób,
    • ostrożnie pobieraj pliki z sieci,
    • unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail,
    • nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć,
    • chroń swoje konta na serwisach społecznościowych,
    • stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr, czytaj regulaminy,
    • sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL,  pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.

(Źródło: Raport „Norton Online Family”)

Wszyscy: Zespół, zwłaszcza nauczyciele, i Państwo zetknęliśmy się z zupełnie nowymi problemami i wyzwaniami. To trudny czas dla nas wszystkich. Powinniśmy się wzajemnie wspierać, bo cel mamy wspólny: z jednej strony bezpieczeństwo, z drugiej edukacja dzieci.

 

Z poważaniem  Dyrekcja Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 8 w Gliwicach